Voor banken, kredietverstrekkers, kredietverenigingen en andere organisaties in de financiële sector is nauwkeurige boekhouding meer dan alleen een noodzakelijk kwaad om te werken en in overeenstemming te blijven. In plaats daarvan is het een essentieel onderdeel om het vertrouwen van de consument te vergroten en het bedrijf te laten groeien. Eén berekeningsfout veroorzaakte dat de aandelen van Bank of America in 2014 meer dan 6 procent verloren. Het is niet moeilijk voor te stellen wat een soortgelijke fout een veel kleinere financiële instelling zou kunnen kosten daarom is een goed Factuurprogramma noodzakelijk.
Nauwkeurigheid is niet het enige dat ook belangrijk is. Banken hebben een veilig boekhoudsysteem nodig dat niet alleen als grootboek kan fungeren, maar ook deposito’s en facturen kan beheren, een breed scala aan standaard- en aangepaste rapporten kan genereren en klantrelaties kan beheren.
Daarom zou u moeten overwegen te investeren in bankaccounting-software: geavanceerde boekhoudplatformen die zijn ontworpen met de specifieke behoeften van banken en andere financiële instellingen in het achterhoofd. Deze systemen kunnen zorgen voor meer transparantie in cijfers in uw organisatie, terwijl ze ook de nauwkeurigheid, veiligheid en gebruiksgemak bieden die uw werknemers en klanten eisen.
Als u voor het eerst bankboekhoudsoftware onderzoekt , of gewoon op de hoogte wilt zijn van de laatste trends, is deze Handleiding voor kopers hier om alles te beschrijven wat u moet weten voordat u uw aankoopbeslissing neemt.
Wat is Financial Services Industry Accounting Software?
Bedrijven in de bank-, hypotheek- en financiële dienstverlening verwerken dagelijks grote hoeveelheden gevoelige financiële gegevens voor hun klanten. Om deze nummers te helpen beheren en te begrijpen, biedt de accounting software voor de financiële dienstverlening extra beveiliging en niveaus van nauwkeurigheid en betrouwbaarheid die verder gaan dan wat de meeste boekhoudsystemen bieden.
Naast de standaard crediteurenadministratie (AP) en debiteuren (AR) -functionaliteit, biedt de boekhoudsoftware van de financiële sector robuuste facturerings-, storting- en klantrelatiebeheer (CRM) -mogelijkheden. Deze systemen kunnen ook worden geïntegreerd met bank- en verzekeringssystemen, ondersteuningscollecties voor achterstallige rekeningen en meer.
Bankrekeningsoftware kan worden gekocht als een stand-alone systeem (ook bekend als best-of-breed), of als een module binnen een grotere, uitgebreidere enterprise resource planning (ERP) -suite .
Gemeenschappelijke kenmerken van Financial Services Industry Accounting Software
Boekhoudsoftware voor banken, hypotheekbedrijven en instellingen voor financiële dienstverlening omvat doorgaans de volgende branchespecifieke kenmerken:
Integratie met bank- en verzekeringssystemen | De meest geavanceerde systemen zullen de boekhouding integreren met de bankfuncties en functionaliteit. Zelfs toegewijde boekhoudoplossingen moeten echter worden geïntegreerd met uw banksystemen zoals Jack Henry of Metavante, evenals verzekeringsoplossingen zoals Majesco en StoneRiver. |
Financiële rapporten | Software voor financiële boekhouding kan de grote verscheidenheid aan rapporten afdrukken die in de financiële sector worden gebruikt. Voorbeelden zijn winst- en verliesrekeningen, proefbalansen, balansen, fondsposities, audit trails, account roll-ups en winstgevendheid. |
Commercieel factureringssysteem | Banken en andere financiële instellingen hebben meestal te maken met een groot aantal klanten, elk gefactureerd tegen verschillende tarieven en vaak op een geautomatiseerde / terugkerende basis. Daarom moet de factureringsfunctie voor een leningverstrekker zeer nauwkeurig en zeer herhaalbaar zijn, waarbij de gebruiker voor elke fase van het uitleenproces moet worden ingesteld: targeting en prospectie; de deal engineeren; dagelijkse activiteiten (inclusief facturering, stortingen, incasso / herstel en renteaanpassingen) en herfinanciering. |
Beheer van klantrelaties | De boekhoudsoftware van financiële instellingen moet gebruikmaken van klantrelaties voor cross-selling en verbeterde klantenondersteuning. Belangrijke CRM- functies omvatten complete klantprofielen, relaties, mailinginstructies, demografische gegevens, verificatiegegevens, klantennotities en meer. |
Deponering | Een van de grootste problemen van de banksector is hoe je flexibiliteit en reactievermogen kunt afwegen tegen beveiliging en verantwoording. Een systeem voor het beheren van deposito’s moet soepel werken, terwijl de klantkeuzes worden gemaximaliseerd en de standaard verwerking van deposito’s, overdrachten, speciale rekeningen (bijv. HSA’s en pensioenplannen), regulerende ondersteuning en zelfs geautomatiseerde NSF-verwerking worden verwerkt. |
Herstel | Om kostenherstel voor achterstallige rekeningen te ondersteunen, moeten bank- en hypotheekadministratiesoftware opties hebben zoals automatische achterstallige kennisgevingen, rapportage en het genereren van brieven. De robuustere oplossingen automatiseren deze taken nog verder, integreren met incassobureaus en ondersteunen kostenbeheersingsmaatregelen. |
Hoeveel kost de bankaccounting-software?
Het antwoord op deze vraag is misschien ingewikkelder dan je denkt. In tegenstelling tot standaard out-of-the-box, boekhoudplatforms die u volledig vooraf betaalt, vragen veel boekhoudsystemen in de financiële sector maandelijks of jaarlijks abonnementskosten om hun software te gebruiken. Dit geldt met name voor cloud-systemen, die steeds populairder worden.
Afhankelijk van welk product u gebruikt en hoeveel of hoe weinig functionaliteit u bij uw aankoop wilt opnemen, kan dat abonnement drastisch variëren. Sommige leveranciers berekenen een vast tarief, terwijl anderen hun tarief van maand tot maand of van jaar tot jaar wijzigen op basis van het aantal gebruikers van het systeem. Als uw systeem functionaliteit voor loonadministratie bevat, kan de leverancier zijn of haar tarief baseren op het aantal werknemers dat u in uw organisatie heeft.
Het komt ook vaak voor dat er eenmalige kosten zijn voor zaken als implementatie en configuratie, datamigratie en training. Welk systeem u ook kiest, zorg ervoor dat u alles begrijpt over het uiteindelijke prijskaartje, zodat u uw budget dienovereenkomstig kunt bepalen.
Evaluatie van boekhoudsoftware voor banken, hypotheken en financiële diensten
Boekhoudsoftware voor de financiële sector automatiseert de meest vervelende en foutgevoelige taken, die op hun beurt de nauwkeurigheid, efficiëntie en algemene klantervaring verhogen. Zoals met elke software-aankoop, zult u willen evalueren wat u op dit moment bezit, en dan rekening houden met uw specifieke behoeften zoals: facturering, klantrelatiebeheer, aantal gebruikers en specifieke functies die door het programma worden geboden.
Bij het evalueren van boekhoudsystemen voor banken, hypotheken of financiële diensten, moeten kopers ook rekening houden met het volgende:
- Hebben uw klanten een webportaal nodig voor online bankieren?
- Moet u integreren met andere bank- en verzekeringssystemen?
- Hoeveel klanten heb je? Hoe manage je die relaties?
- Hebt u robuuste facturerings- en / of stortingsbeheerfuncties nodig?
- Heeft u een groot aantal achterstallige accounts om naar collecties te sturen?
- Behandelt u in meerdere valuta of opereert u internationaal?