Het enige item in een winkel waar een ondernemer niet zonder kan, is het cashmanagementsysteem . Of het nu gaat om de traditionele, elektronische kassa of een uitgebreid geautomatiseerd POS- systeem (point of sale ), elke winkel heeft een machine nodig om de verkoop te verwerken.
Wanneer de deuren open zijn en de lichten aan zijn, wordt de kassa meer dan een veilige plaats om geld op te slaan. Het heeft de mogelijkheid om geld te besparen, de transactie van een klant snel te verwerken en nauwkeurig gegevens bij te houden.
Een van de redenen voor de hoge initiële kosten die een kassa of een kassasysteem met zich meebrengt, is dat een bedrijf kan verwachten vele jaren service te krijgen van de eerste machine die ze kopen. De levensverwachting van een kassa is tussen 10-15 jaar, met upgrades rond de 5-7 jaar.
Je behoeften
Het aantal toeters en bellen dat voor een kassa nodig is, is afhankelijk van het type bedrijf. Enkele vragen die u moet stellen voordat u een verkooppuntsysteem of kassa kiest, zijn:
- Welke belasting moet uw bedrijf verzamelen voor een verkoop?
- Hoeveel afdelingen of categorieën die moeten worden bijgehouden, bevinden zich in uw winkel?
- Hoeveel producten heb je nu?
- Hoeveel in de toekomst?
- Hoe druk zal jouw winkel zijn?
- Hebt u meer dan één register nodig?
- Accepteert u kortingsbonnen?
- Hoe worden uw griffiers terugbetaald?
- Welke soorten betalingen accepteert uw bedrijf?
- Doe je cadeaubonnen?
- Heb je een loyaliteitsprogramma?
Wat is beter? Kasregisters of POS?
Voor een nieuw bedrijf kan de keuze van een kassa of POS-systeem eenvoudigweg afhangen van het budget van de winkelier.
Geef geen verantwoordelijkheid voor het selecteren van de kassa voor werknemers of een consultant. Doe je huiswerk. Voordat u een kassa of POS-systeem selecteert, moet u de behoeften van uw bedrijf, de opties voor cashbeheer en POS-hardware begrijpen en uw selectie maken op basis van een onderbouwde beslissing.
Eén ding is echter duidelijk: de retailer van vandaag vereist de mogelijkheid om databasemarketing uit te voeren en dat komt alleen van een kassasysteem.
Hiermee bedoel ik het vermogen om klantinformatie en aankoopgeschiedenis vast te leggen. Je moet de mogelijkheid hebben om de persoon die lelie is te kopen en niet iedereen die ooit iets van je gekocht heeft. Toen ik mijn schoenenwinkels had, was het domste dat we konden doen een direct mailstuk sturen naar een klant die maat 8 schoenen draagt voor de verkoop op maat 12. Weten welke klanten welke maat kochten hielpen me om mijn marketingbudget te kapitaliseren en mijn ROI.
Voordelen van kassasystemen
- Meer gedetailleerde rapporten
- Voorraadbeheer en -beheer
- Customer Relationship Management (CRM)
- Marekting tools
- Omnichannel- mogelijkheden
- Verbeter de nauwkeurigheid
- Loyaliteitsprogramma’s
- Cadeaubonnen
- Groeit gemakkelijk met het bedrijfsleven
Voordelen van kassa’s
- Lage kosten voor startups
- De meeste modellen gemakkelijk te gebruiken
- Minder componenten
- Basisfuncties en rapportage
- Langere levensduur omdat het niet voortdurend moet worden bijgewerkt zoals een POS
Voordat u een kassa of een kassasysteem koopt, moet u weten wat voor soort garantie of ondersteuning met de machine wordt meegeleverd. Plan hoe u of uw personeel getraind zullen worden om de apparatuur te gebruiken. Nadat u uw aankoop hebt gedaan, slaat u de benodigde benodigdheden op, zoals inktlinten of bonpapier.